Учебните програми трябва да акцентират върху развиването на практически ключови умения като критично и аналитично мислене, разпознаване на фалшиви новини, социално-емоционална интелигентност и емпатия, финансова грамотност. Тези препоръки на Икономическия и социален съвет са част от анализ „Формиране на гражданска компетентност у децата чрез системата на училищното и извънучилищното образование“, приет на последната пленарна сесия на Съвета. Докладчик по анализа е Елица Баракова, член от III група на ИСС.
„Малко по-късно в живота се оказва късно да придобием тези умения и знания. България е на последно място в ЕС по медийна грамотност, на предпоследно по застрашеност за учениците от дезинформация. Гражданското образование е важно и е залегнало в целите на образованието“, каза Елица Баракова пред Bulgaria ON AIR.
Учениците трябва да придобият умения да са активни граждани, категорична е Баракова, която е член на ИСС и докладчик по анализа.
„Други теми, които децата трябва да разглеждат, e устройството на демократичните институции и да имат отговорно поведение. Има отделен час по гражданско образование. Проблемите започват тук – капацитетът на учителите, може ли един човек да знае всички тези теми, трябва някой да им помогне“, коментира Баракова в предаването „България сутрин“.
Гражданското образование може да бъде включено в програмата
По думите ѝ децата могат да се научат само чрез практика. „Има някои много тревожни изследвания на тийнейджърската и младежката активност и възприятия, но има и много добри примери. Има възможност да се разпространи повече олимпиадата по гражданско образование. Колкото повече практически децата се срещат с реални проблеми, толкова повече ще бъдат активни“, обясни членът на ИСС.
„Всички учебни предмети могат да бъдат ревизирани, за да включат в програмите си и гражданското образование. Предлагаме две мерки – вписване в дипломата, че детето е било активно в тези дебати и заниманията по гражданско образование да бъдат вписани в портфолиото на учителите“, изтъкна тя.
Доброто гражданско образование е ключов инструмент за реакция на съвременните предизвикателства, които засилват поляризацията и разпокъсването на обществото и поставят под въпрос редица демократични принципи и ценности. За да се случва развиването на гражданска компетентност по ефективен начин и образователната система да дава еднакъв достъп до качественото ѝ придобиване на всеки ученик, в анализа си ИСС в препоръчва редица мерки за подобряване на състоянието на гражданското образование в страната.