Гражданските организации са ключов партньор за по-добри политики за децата от аутистичния спектър

 Председателят на Икономическия и социален съвет Зорница Русинова взе участие в конференцията „Междусекторно сътрудничество в подкрепа на децата и младежите с разстройства от аутистичния спектър“, организирана от Сдружение „Аутизъм Днес“. Форумът събра представители на институции, граждански организации, специалисти и родители, за да обсъдят необходимите стъпки за по-ефективна подкрепа и интеграция на хората от аутистичния спектър. В изказването си Русинова подчерта ключовата роля на гражданските и родителските организации за постигане на реална промяна.

„Голяма част от реформите в социалната сфера бяха катализирани от родителски организации. Благодарение на тяхната настойчивост и ангажираност постигнахме видими резултати. Време е тази енергия да бъде подкрепена със стабилна правна рамка и устойчиви механизми за сътрудничество между държавата и гражданския сектор. В приетия през 2024 г. Анализ за взаимодействието между гражданските организации и институциите по време на кризи, ИСС подчерта значението на гражданските структури като гарант за прозрачност, ефективност и приобщаване в социалните политики.“

Председателят на Съвета очерта  ключови посоки, по които законодателството трябва да се развива – осигуряването на добре подготвени кадри, които да работят с деца от аутистичния спектър, както и създаването на устойчиви възможности за тяхната заетост след завършване на училище. Русинова обърна внимание и на необходимостта от по-гъвкави решения за родителите, които се грижат за деца с увреждания.

Работата на консултативния орган по темата е последователна – в редица анализи и становища ИСС обръща внимание на социалните неравенства, достъпа до образование и качествени услуги за уязвимите групи. В тях се констатира, че икономическите неравенства продължават да са основен фактор за социално изключване на децата, хората с увреждания и възрастните хора. В становището „Предизвикателства пред достъпа и качеството на здравната грижа в република България“ са изведени ключови неравенства в здравеопазването при децата. В него се посочва, че ниският процент на интегриране на децата с увреждания в масовото образование води до изолация и ограничени възможности за развитие, а специализираните училища са малко и често с остаряла база и методи на преподаване. Няма достатъчно ресурсни учители, които да подпомагат децата със специални образователни потребности (СОП), се посочва още в документа.

ИСС продължава да настоява за укрепване на междусекторните партньорства и за реална отвореност на институциите към гражданските организации – ключов път към по-приобщаващо общество и по-добра подкрепа за децата и младежите с аутизъм.

 

Използваме бисквитки

Този сайт използва “бисквитки” (cookies) за подобряване потребителското изживяване.